טיפים לבחירת דלת כניסה

את דלתות הכניסה, סביבת הדלת הפנימית והחיצונית יש לתכנן בשלב התכנון המוקדם של הבית. על חלל הכניסה להיות, נוח, נגיש ומרשים. יש להקפיד על תכנון נכון של גודל הפתחים לפני סוג הדלת המבוקשת. ישנם שלושה סוגי דלתות עיקריים: דלת עם כנף אחת נפתחת, דלת עם שתי כנפיים נפתחות ודלת כנף נפתחת עם חלק צד קבוע. לכל אחד משלוש סוגי הדלתות שצוינו מתאים גודל אחר של פתח. יש להקצות מספיק מקום כך שדלת תיפתח לרווחה, הן מטעמי נוחות והן מטעמי יופי. כמו כן, גם את כוון הפתיחה יש לקבוע מראש כדי להתאימו בצורה מקסימאלית לסביבת הדלת (הרחבה בנושא ראה בסעיף נפרד). בנוסף יש לקחת בחשבון הכנות נוספות כדוגמת תאורה מעל הדלת ומנעול חשמלי.

מהם השיקולים שיש לעמוד עליהם בבחירת יצרן לדלת כניסה ?

ישנם שני סוגים של יצרים: מפעלים גדולים שבהם קיים מגוון קבוע של דלתות שאותן ניתן לבחור מקטלוג או לחילופין יצרנים שמעצבים כל דלת בהתאמה אישית, לפי סגנון הבית צרכי הלקוח וטעם אישי. ניסיון של שנים מוכיח כי דלתות שעוצבו באופן אישי נראות טוב לאורך שנים ותמיד יהיו רלוונטיות.
בבואנו לבחור דלת כניסה כדאי לבצע סקר שוק מקיף ולנפות את יצרני הדלתות לפני קריטריונים של עיצוב, מוניטין, אמינות , בדיקה של שנות אחריות ומה היא כוללת, מספר שנים שפועלים בשוק וקבלת חוות דעת אובייקטיבית מלקוחות , אדריכלים ומעצבים. אתרי האינטרנט מספקים מידע רחב על היצרן עצמו וכן על קווי העיצוב המובילים בחברה. יש לשים לב למגוון הדלתות שמוצע על ידי היצרן והאם הוא משקף את טעמו של הלקוח.

מהם הקריטריונים שעל פיהם יקבע התקציב לדלת כניסה ?

מחירי דלתות הכניסה מושפעים מסוג החומר, גודלה של הדלת, עיצוב הדלת ושילוב החומרים כגון: שילוב של סורגים בעבודת יד, חיתוכי לייזר, זכוכיות וכו'… ככל שיוספו אלמנטים עיצוביים מורכבים ועבודת נפחות ידנית מחירה של הדלת יתייקר בהתאם. סוגי צביעה וגימורים המשתנים מסגנון לסגנון משפיעים אף הם על מחיר הדלת (בדרך כלל צביעה בגוון אחיד מתאימה לסגנון מודרניסטי, צביעה בגוונים משתנים בטכניקת שכבות של עבודת יד מתאימה לסגנון קלאסי). יש לוודא שהובלה והתקנה כלולים במחיר. כדאי לשים לב שבחברות מתועשות שמייצרות דלתות סטנדרטיות הוספה של פרזולים בעיצובים מיוחדים כרוכות תמיד בעליות נוספות גבוהות. רצוי לקחת לתקצב את דלת הכניסה לפי הקריטריונים הנ"ל עוד בתחילת התהליך על מנת שלא לחרוג מהתקציב.

על פי מה נקבע כיוון הפתיחה הרצוי של הדלת ?

להבדיל ממבנה ציבור בהם הדלתות צריכות להיפתח כלפי חוץ בגלל מצבי חירום, בבית פרטי הדלתות נפתחות פנימה לתוך הבית. ישנם מספר קריטריונים שעל פיהם קובעים אם כדאי לפתוח את הדלת פנימה וימינה או פנימה ושמאלה:
א. מהו שדה הראיה הראשון שניבט כאשר פותחים את הדלת ? (לא רצוי ששדה הראיה הראשון יהיה לשירותים למשל) בדרך כלל שדה הראיה הראשוני יהיה לכיוון המדרגות והאזורים הייצוגיים יותר בבית.
ב. בתכנון סביבת הדלת צריך לתכנן היכן ימצאו מפסקי הדלקת האורות במבואת הכניסה. תכנון לקוי יביא לסרבול בהדלקת האורות כשנכנסים לבית. אחת מן הטעויות הנפוצות הינה שלקוח מתעקש שפתיחת הדלת תהיה פנימה וימינה כדי שהוא יוכל להיעזר ביד ימין בפתיחה – דבר זה אינו נכון מפני שנדרש ממנו להיעזר ביד שמאל בפתיחת מפתח המנעול.

מתי כדאי להתקין פרפר על מנעול דלת הכניסה בתוך הבית ?

בהרבה דלתות מרכיבים פרפר על מנת שלא להשתמש במפתח. יתרון חשוב נוסף בהתקנת מנעול פרפר הינו במקרה חירום כאשר צריך לצאת במהירות מתוך הבית אין צורך לחפש מפתח. אולם קיימים חסרונות: כאשר נכנסים פורצים ח"ו מכל פתח אחר בבית, היות וקיים מנעול פתיחה בדלת אין בעיה לצאת מהבית. כאשר הדלת משולבת זכוכית אפשר לשבור את הזכוכית ולפתוח את הדלת מבחוץ.

מהם היתרונות של דלתות ברזל לעומת דלתות עץ ?

א. בטיחות, בתוך הדלת קיים אלמנט רב בריחי שנועל את הדלת לא רק במרכז הדלת.
ב. בתוך הדלת קיים רכיב של בידוד שמבודד מחום וקור ומפחית רעשים.
ג. עמידות לאורך שנים רבות יותר כיוון שלברזל אין דפורמציות (עיוותים) ושינויים בעקבות תנאי מזג אוויר. כשמדובר בתנאי חוץ עץ רגיש יותר לשינויים של קור וחום. כאשר דלת מותקנת בכיוון של שמש יש יתרון רב לברזל.
ד. בדלתות ברזל אפשר להגיע לגדלים יותר גדולים של הדלת. כיוון שדלת הברזל היא קונסטרוקטיווית חזקה ועמידה יותר.
ה. הברזל הינו חומר שאפשר ליצור בו עיצובים מגוונים יותר כגון: שילובים עם זכוכית,
אלמנטים פרזולים וסורגים.
ו. תחזוקת דלת ברזל היא קלה יותר כיוון שחידוש צביעת המתכת קל יותר.

על מה צריך לתת את הדעת כשמשלבים זכוכית בדלת ?

ברוב הדלתות שמשולב בהן זכוכית משתמשים בזכוכית שאינה שקופה. כיום קיים מגוון רחב של טקסטורות וצבעים שמשווים לדלת נופך מיוחד ואישי. כשבוחרים זכוכית כדאי לתת את הדעת לנושא הבטיחות, הזכוכית צריכה להיות תלת שכבתית שתשמש לבידוד וגם תגביר את העמידות בפני פריצה. כאשר זכוכית תלת שכבתית מתנפצת החלקים נשארים דבוקים על שכבת הניילון שבמרכז הזכוכית וכמעט שאינם גורמים לפציעה.

המאמר הקודם המאמר הבא