טיפים לבחירת מעקה

טעות נפוצה בבניית בית חדש היא להשאיר את תכנון המעקה לשלב מתקדם בבניה. תכנון מוקדם בשלב שאין מדרגות וטיח מבטיח התאמה מרבית של מבנה גרם המדרגות והעיצוב המבוקש. בשלב השלד אפשר לעשות שינויים מבניים שמתאימים לעיצוב המעקה והחלל כגון: הרחבת מדרגה ראשונה, בניית קיר או יצירת פתחים בקירות על מנת לשלב את פרטי הברזל מעל הקירות או בתוך הפתחים.

האם קיים תקן מסודר שמגדיר מהו מעקה בטוח?

בבחירת מעקה,  ובלי קשר לסגנון העיצוב יש לקחת בחשבון את נושא בטיחות המעקה. חשוב, שיהיה מעקה שאי אפשר יהיה לטפס עליו. התקן שקיים בנושא הוא תקן ישראלי (ת"י  (1142 שנאכף ברשויות ובפיקוח על מבנים חדשים.

האם קיים היום טרנד חדשני או סגנון עיצובי עכשווי בעיצוב מעקות?

מבחינה עיצובית אין כיום סגנון או קו מוביל בעיצוב מעקות, קיימים סגנונות שונים וגם שילובים בין סגנונות. (סגנון מודרני , סגנון קלאסי וסגנון  אקלקטי) עיצוב המעקה צריך שיהיה מושפע מהקו והסגנון  הכללי של הבית. בתקופה מסוימת הייתה נטייה למעקות זכוכית, כיום משלבים זכוכית במעקות על מנת לפתוח חללים ולשוות להם מראה קליל יותר.
שילוב מאחז יד מעץ ייתן ערך מוסף כאשר הוא משתלב עם אלמנטים נוספים בבית כגון: מדרגות עץ, פרקט או רהיט עץ שנמצא ליד המעקה.

האם שילוב חומרים שונים במעקה מצריכים תחזוקה גבוהה יותר של המעקה או לחילופין המדרגות?

בעיצוב המעקה יש לקחת בחשבון את נושא התחזוקה, זכוכית דורשת ניקיון לעתים קרובות מאד (אבק סטטי וטביעות ידיים של ילדים בעיקר.) כמו כן, גם אור מנטיקה (סלסולים) במעקות מצריכה תחזוקה גבוהה של ניקיון. מעקה שמותקן מצידי גרם המדרגות קל יותר לתחזוקה כיון שקל יותר לשטוף את המדרגות.

מהם הקריטריונים לבחירת גימור וצבע למעקה?

קיימות מספר אפשריות של גימור למעקות, מראה ברזל טבעי, מראה ברזל מולבן, מראה חלודה או בגוונים רבים ושונים. הגימורים השונים עמידים בפני קורוזיה. יש לקחת בחשבון כי עמידותם של צבעים בהירים היא מעט נמוכה יותר מאשר צבעים כהים,כלומר תידרש צביעה מחודשת לאחר מספר שנים מועט יותר. השארת המעקה בגוון הטבעי שלו או לחילופין צביעת המעקה בצבעים מסורתיים כהים ואפורים עמידים יותר ונשארים יפים תמיד.

האם ישנן כמה אפשרויות להתקנת מעקה?

ישנן שתי אופציות בהתקנת המעקה: האחת על המדרגות והשנייה לצד המדרגות. מעקה שמותקן בצידי המדרגות  פותח את חלל המדרגות ,נותן מרחב פיזי ותחושתי גדול  וקל לתחזוקה שוטפת.

כשמקבלים המלצה, מהם הקריטריונים המרכזיים שיש לעמוד עליהם?

עמידותם של מעקות נבחנת לאורך שנים על פי רמתם הביצועית וברמתם העיצובית הכלל האומר ' טוב מראה עיניים' נכון מאוד בענין זה, כאשר הולכים לבחון מעקות של יצרן מסוים צריך להסתכל על איכות המעקה, הגימורים והדיוק בעבודה. יתרון גדול לבקר באולמות תצוגה ולא לבחור מעקות על פי קטלוג מצולם או תמונות באינטרנט.

האם לפי המסורת היהודית יש ברכה על התקנת מעקה?

על פי המסורת היהודית על מעקה יש לברך בזמן ההתקנה כפי שמברכים על קביעת מזוזה לבית.
הברכה היא: " ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציוונו לעשות מעקה".

המאמר הקודם המאמר הבא