תחזוקה: שומרים על הדלתות

דלתות מתכת

home-page-12

דלתות מתכת עשויות להיות מפלדה, ברזל, אלומיניום ועוד חומרים נוספים. מטבען, דלתות מתכת הינן עמידות יותר וחזקות יותר מדלתות עץ לכן, סביר להניח שנמצא אותן כנפוצות יותר בישראל כדלתות כניסה בשל היותן כאלה שמספקות רמת בטיחות גבוהה.

דלתות מתכת אמנם עמידות יותר מדלתות עץ, הן עדיין דורשות תחזוקה מסוימת. ההמלצה הטוב ביותר של אנשי המקצוע היא למרוח על הדלתות שכבה של ציפוי נגד חלודה, כיוון שדלתות אלה חשופות לקורוזיה כתוצאה מגשם (בדלתות הכניסה) לחות ורטיבות.

בנוסף, בעת ניקוי הדלתות, יש להשתמש בחומרי ניקוי שמתאימים למתכת הרלבנטית (כך למשל לא כל חומר ניקוי מתאים לדלת מפלדה).

דלתות עץ

התחזוקה של דלתות מעץ הינה מעט יותר רחבה, בשל היותן פחות עמידות ביחס לדלתות מתכת. דלתות עץ הן נפוצות יותר, גם בין לקוחות שונים וגם בתוך אותו חלל או מבנה, בשל היותן אסתטיות ומשתלבת עם כל עיצוב וחומרי גלם אחרים כמו זכוכית.

התחזוקה כוללת: צביעת הדלת בלכה שקופה או בצבע מבודד שמסייעים למנוע חדירה של לחות לעץ, שעלולה להזיק לו ולעוות אותו. צביעת הדלת בצבע לא שקוף הינה בחירה טובה כאשר בוחרים בצבעים לא אטומים, על מנת שלא שהעץ לא יספוג לחות ולא ישנה את צורתו;

הטרמיטים הם המזיקים העיקריים בתוך הבית לדלתות עץ וההתמודדות איתם היא בבחירת ושימוש בחומרי ההדברה המתאימים להרחקתם מהדלתות, כמו גם מזיקים נוספים למיניהם; בעת ניקוי הדלת, יש לבחור בחומרי ניקוי מתאימים לניקוי דלתות מעץ ושאינם מזיקים לחומר גלם זה;

מידי פעם מומלץ לשמן את דלתות העץ על מנת לשמור על השומן הרווי הטבעי שבהן, אשר מתייבש לאורך זמן, מה שעלול להוביל לדהייה של הצבע של הדלת וסדקים בעץ.

הצירים

יש לשמן את הצירים של הדלתות, הן של דלת הכניסה והן של דלתות הפנים, אחת לשנה. יש לבצע את השימון של הציר תוך התזת תרסיסי שימון לאזור העליון של הפין.

יש להשתמש בתרסיס WD40 או שווה ערך. אסור להתיז את השמן על הדלת עצמה שכן זה עלול להזיק לחומר הגלם ממנו היא עשויה.

טיפים לסיום

ראשית, יש להקפיד על הפעולה של תחזוקת הדלתות בבית. ישנה חשיבות גבוהה לתחזוקת דלתות כניסה משום שהן מהוות, מעבר להיותן אלמנט עיצובי היוצר רושם ראשוני על הבית, אמצעי ביטחוני חשוב שמפריד בין הסביבה החיצונית לסביבה הפנימית בתוך הבית.

כמו כן, ישנה חשיבות מכרעת, הן מבחינה בטיחותית והן מבחינה אסתטית לתחזוקת דלתות הפנים בתוך הבית. יש להקפיד הן לגבי הניקוי של הדלתות, פנים וחוץ, והן לגבי שימון הצירים בצורה טובה.

חומרי הניקוי צריכים להתאים לסוג חומר הגלם ממנו עשויה הדלת ולכך חשיבות מאד גדולה וכן, יש להשתמש בתרסיס שימון בסוג המפורט לעיל. הקפדה על כל אלו תביא לתחזוקה מוצלחת של הדלתות בביתכם.

לסיכום

תחזוקה של דלתות הבית, הן דלת הכניסה והן דלתות הפנים הינה בעלת חשיבות גדולה ביותר. מעבר להיבט האסתטי של תחזוקת הדלתות, ישנו ההיבט הבטיחותי החשוב אף יותר, בייחוד כשמדובר בדלתות חוץ אך גם בדלתות פנים. תחזוקת הדלתות אמנם נראית משהו שאנו ניטה לדחות או לשכוח ממנו, אך יש לזכור כי פעולת התחזוקה תביא לשימוש יעיל ומיטבי בדלתות למשך שנים רבות יותר.

המאמר הקודם המאמר הבא